امروزه، کتب مقدس متعددى(از جمله تورات یهودیان، انجیل مسیحیان، گیتاى هندوها، وغیرە) را میتوان یافت که با بررسى دقیق آنها آشکار میشود که همگى برگردان از متن هاى اصلى بودە و متن اولیه شان، بطور کامل در دسترس نیست؛ تنها کتاب آسمانى که به صورت اولیه و به زبان اصلى موجود است، قرآن میباشد؛ قرآن، دین تسلیم به خداى یگانه را مىآموزد و گواهى میدهد که آخرین کتاب مقدس بودە و پس از آن کتاب آسمانى دیگرى نخواهد آمد. یک نکته مهم در رابطه با قرآن این است که میتوان ریشه الهى آنرا بوسیلهء یک سیستم ریاضى که در بطن آن نهفته است ثابت کرد
اگرچه قرآن به ما مىآموزد که کتابیست براى همه عصرها و همه نسلها، اما بسیارى از مردم جهان آنرا فقط بعنوان کتاب آسمانى مسلمانها و دین اسلام میشناسند. این اساساً بدان خاطر است که اسلامى که در بین مسلمانان امروزى در سراسر دنیا رواج دارد با آنچه که قرآن به ما مىآموزد مغایرت کلى دارد. دین حقیقى اسلام در زیر انبوە بدعتها و سنتهائى که بجهت منافع سیاسى و مادى بدان افزودە شدەاند، مدفون شده است. آنچه که دنیاى غرب بعنوان اسلام میشناسد، چیزى بجز این اضافات و خرافات که به عنوان دین به آنها معرفى شدە، نیست. آموزش قرآنى با این مقوله کاملاً مغایرت دارد. مثال خوبى براى درک این موضوع اینستکه در عوض نگاە کردن در آئینه، به پشت آن نگاە کنیم، در اینصورت بهیچ وجه هدف اصلى حاصل نمیشود
قرآن آشکارا به تمام وظایف دینى و راهنمائى هاى مربوط به دین اسلام اشارە میکند. پیام آن اتحاد جهانى همه مردم زیر چتر یک خداى واحد آفرینندە میباشد، به همه مردم از ادیان مختلف احترام میگذارد، و رستگارى آنها را به شرط اینکه پرهیزکارى پیشه کنند، تضمین میکند. این بینش جهان شمول قرآنى، در آیهء زیر به وضوح مشاهدە میشود: مسلماً، کسانى که ایمان دارند، کسانى که یهودى هستند، مسیحیان، و تازە کیشان؛ هر کسى که به خدا ایمان داشته باشد، و به روز آخر ایمان داشته باشد، وپرهیزکار باشد، پاداش خویش را از پروردگارشان دریافت خواهند داشت؛ آنها نه از چیزى بترسند، ونه غمى خواهند داشت
مسلماً، کسانی که ایمان دارند، کسانی که یهودی هستند، مسیحیان، و تازه به دین گرویدگان؛ هر کس که (۱) به خدا ایمان دارد، و (۲) به روز آخر ایمان دارد، و(۳) زندگی پرهیزکارانه در پیش مى گیرد، پاداش خود را از جانب پروردگار خود دریافت خواهند کرد. ایشان نه از چیزی بترسند، و نه اندوهگین خواهند شد. |
کلمه اسلام از ریشه عربی سلم گرفته شدە که برخى از معانى آن، صلح، خلوص، تسلیم و اطاعت استازلحاظ دینی لغت اسلام در قرآنبه معنی تسلیم کامل به خدا و اختصاص دادن پرستش به تنها او میباشد. به همین ترتیب لغت مسلمان به کسی اطلاق میشود که تسلیم کامل اراده خداوند است و پرستش خود را به تنها او اختصاص میدهد. از لحاظ قرآن ابراهیم، موسی، عیسی، محمد، و تمام رسولان و پیغمبران و همچنین پیروان حقیقی آنها، تسلیم شده (مسلمان) محسوب میشوند. در نتیجه، با وجود آنکه هر گروه دینی اعمال خود را دارد، یهودی تسلیم شده، مسیحی تسلیم شده، مسلمان تسلیم شده و غیره وجود دارند. از کتب آسمانی می آموزیم که نزد خدا فقط یک دین پذیرفته می شود، و آنهم اختصاص کامل پرستش به خدای واحد می باشد. این اولین دستور در تورات (عهد عتیق)، انجیل (عهد جدید)، و قرآن (آخرین کتاب آسمانی) می باشد
قرآن شامل ۱۱۴ سوره می باشد . زبان اصلی آن عرتی است و کوتاهترین سوره آن شامل ۳ آیه است و بلندترین سوره ۲۸۶ آیه دارد . سوره های اولیه از لحاظ تعداد آیات طولانی ترند و به استثناء سوره اول هر چه به آخر کتاب نزدیکتر می شود ، سوره ها کوتاهتر می شوند . جدول یک (۱) لیست اساسی ۱۱۴ سوره و تعداد آیات آنها را نشان می دهد .
جدول ۱ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
قرآن از این چند لحاظ منحصر به فرد است : ۱ـ برخی از سوره های آن بایک حرف یا مجموعهای از چند حرف بحای یک جمله با معنا آغاز می شود که به این حروف پاراف اطلاق می شود و در سر تاسر اسن جزوء به سورهایی که با این حروف آغاز می شوند بعنوان سوره های پاراف دار اشاره خواهد شد
در قرآن ۲۹ سوره پاراف دار وجود دارد . این سوره ها هیچ ترتیب خاصی ندارند . اولین سوره پاراف دار سوره ۲ و آخرین آخرین آنها سوره ۶۸ است . برخی از این سوره ها شامل پاراف های مشابه و یا زیر مجموعه پارافی از سورههای دیگر است کلا ۱۴ مجموعه پاراعی مختلف که از ۱۴ حرف عربی تشکیل شده اند وجود دارند . جدول ۲ لیست این ۲۹ سوره پاراف دار را با پاراف های مربوطه نشان می دهد .
جدول ۲ | ||||
شماره سوره |
نام سوره |
حروف مقطعه |
ترتیب نزول آیات |
تعداد آیات |
۲ |
ماده گاو (البقره) |
ا. ل. م. |
۸۷ |
۲۸۶ |
۳ |
عمرانیان (آل عمران) |
ا. ل. م. |
۸۹ |
۲۰۰ |
۷ |
برزخ (الأعراف) |
ا. ل. م. ص. |
۳۹ |
۲۰۶ |
۱۰ |
یونس (یونس) |
ا. ل. ر. |
۵۱ |
۱۰۹ |
۱۱ |
هود (هود) |
ا. ل. ر. |
۵۲ |
۱۲۳ |
۱۲ |
یوسف (یوسُف) |
ا. ل. ر. |
۵۳ |
۱۱۱ |
۱۳ |
رعد (الرّعد) |
ا. ل. م. ر. |
۹۶ |
۴۳ |
۱۴ |
ابراهیم (إبراهیم) |
ا. ل. ر. |
۷۲ |
۵۲ |
۱۵ |
وادی حجر (الحَجَر) |
ا. ل. ر. |
۵۴ |
۹۹ |
۱۹ |
مریم (مریَم) |
ک. ه. ی. ع. ص. |
۴۴ |
۹۸ |
۲۰ |
طا ها (طه) |
ط. ه. |
۴۵ |
۱۳۵ |
۲۶ |
شاعران (الشعراء) |
ط. س. م. |
۴۷ |
۲۲۷ |
۲۷ |
مورچه (النمل) |
ط. س. |
۴۸ |
۹۳ |
۲۸ |
تاریخ (القصص) |
ط. س. م. |
۴۹ |
۸۸ |
۲۹ |
عنکبوت (العنکبوت) |
ا. ل. م. |
۸۵ |
۶۹ |
۳۰ |
رومیان (الروم) |
ا. ل. م. |
۸۴ |
۶۰ |
۳۱ |
لقمان (لُقمان) |
ا. ل. م. |
۵۷ |
۳۴ |
۳۲ |
سجده (السجدة) |
ا. ل. م. |
۷۵ |
۳۰ |
۳۶ |
ی.س (یس) |
ی. س. |
۴۱ |
۸۳ |
۳۸ |
ص (ص) |
ص |
۳۸ |
۸۸ |
۴۰ |
عفوکننده (غافر) |
ح. م. |
۶۰ |
۸۵ |
۴۱ |
جزئیات کامل (فصلت) |
ح. م. |
۶۱ |
۵۴ |
۴۲ |
مشورت (الشورى) |
ح. م. ع. س. ق. |
۶۲ |
۵۳ |
۴۳ |
تزیینات (الزخرف) |
ح. م. |
۶۳ |
۸۹ |
۴۴ |
دود (الدخان) |
ح. م. |
۶۴ |
۵۹ |
۴۵ |
زانوزدن (الجاثیه) |
ح. م. |
۶۵ |
۳۷ |
۴۶ |
تپه های شنی (الأحقاف) |
ح. م. |
۶۶ |
۳۵ |
۵۰ |
ق (ق) |
ق. |
۳۴ |
۴۵ |
۶۸ |
قلم (القلم) |
ن. |
۲ |
۵۲ |
از زمان نزول قرآن محققین بسیاری سعی کردند که راز پارافهای قرآنی را کشف کنند اما تلاش آنها بی نتیجه ماند . با این حال اهمیت آنها تا سالهای اخیر هنوز بصورت رازی پنهان باقی ماند .
یک بیوشیمیست آمریکایی ، مصرالاصل ویک محقق مسلمان ، به نام دکتر رشاد خلیفه در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع به ترجمه قرآن به زبان انگلیسی کرد . او مصمم بود که توضیح برای پارافهای اسرار آمیز قرآنی پیدا کند . در پی چنین هدفی او سورهای پاراف دار قرآنی را به کامپیوتر وارد کرد . هرف او آن بود که یک رابطه ریاضی پیدا کند که اهمیت این پارافها روشن شود . اما برای این کار او هیچ ایده ای از اینکه از کجا و چطور باید کار را آغاز کند نداشت . پس از چندین سال تحقیق در سال ۱۹۷۳ دکتر خلیفه اولین کتاب خود را به نام معجزات قرآنی اهمیت حروف اسرار آمیز به چاپ رساند . اگر چه کشقیات او نشان دهند رابطه ای بین پارافها از نظر تعداد تکرار آنها بود او مخرج مشترکی برای این تکرار ها نشان نداد . در ژانویه سال ۱۹۷۴ او عدد ۱۹ را بعنوان این مخرج مشترک برای پاراف ها و در سرتا سر قرآن شناسایی کر .
تحقیقات عمیقتر پرده از یک سیستم پیچیده ریاضی برداشت که در سر تا سر قرآن و تمام جزﺋیات آن حکمفرما می باشد . (ر. خلیفه ۱۹۸۱ و ۱۹۸۹) . این سیستم قابل توجه رایضی بعدها بصورت جزوه هایی منتشر شد که مقدمه چا کتابی در این زمینه شد.